Pilot Blue Line Logistics met Schie
‘Zulu 4’ Blue Line Logistics volgende week te water op de Schie
Lightwell is al een aantal jaren bezig met zijn Lightmotion-concept van de slimme lichtmast (met led-verlichting) waarbij naast de verlichting in de buitenruimte zo’n armatuur ook is in te zetten als oplaadpunt voor elektrische auto’s, wifi-hotspot en milieusensor. Na het verzoek van de gemeente Rotterdam heeft het bedrijf CENT-R: Connective Energy Network Tool -Rotterdam ontwikkeld.
Dit is in vergelijking met Lightmotion een modulair opgezette eenheid voor uiteenlopende smartcity-toepassingen en continu aan te passen. Een ander beoogd voordeel is dat er door het gebruik van zo’n multifunctioneel systeem er minder smartcity-objecten in de openbare ruimte hoeven te worden geplaatst.
De gemeente gaat in een pilot, die eind vorige week is gestart, drie CENT-R-hubs testen voor verschillende smartcity-toepassingen, laadsystemen en openbare verlichting in de stad. De proef vindt plaats in de wijk Reyeroord in het stadsdeel IJsselmonde en loopt tot eind van dit jaar.
Een belangrijk aandachtspunt is het koppelen met een veelheid van toepassingen. Zo wordt er gekeken naar de koppeling met het sensorhotel van Remoticom. Een van de CENT-R’s op de pilotlocatie krijgt zo’n sensorhotel gevoed met 24V DC. Er zijn zo’n twintig sensoren op aan te sluiten via de internet-of-things-technologie van Vodafone (NBIOT – narrowband iot).
Voor Rotterdam past het testen van de CENT-R-apparaten bij de ambitie om in 2025 een lichtend voorbeeld te zijn van een digitale stad. Naast de gemeente en Lightwell zijn ook industrieproducent Valmont, Da Vinci College Dordrecht, Hogeschool Rotterdam en installatiebedrijf Citytec betrokken bij de proef.