TripService helpt verkeer slimmer te geleiden met behulp van data

  • TripService

Deel dit artikel

De mobiliteitsbranche staat op het kantelpunt van digitaliseren. En dat is goed nieuws, want zo kunnen reizigers écht slimmer gaan reizen, stelt Wouter Giesen van TripService. Als adviseur bij deze data-startup helpt hij wegbeheerders, veiligheidsregio’s en organisatoren van evenementen om het verkeer slimmer te sturen op basis van data. TripService neemt dit jaar deel aan Mobility Lab. Aanleiding voor ons om eens door te vragen.

Verkeer sturen met data klinkt best ingewikkeld. Wat houdt het in?
Er zijn in Nederland allerlei partijen die het verkeer willen sturen. Denk aan de wegbeheerders vanuit de overheid, de veiligheidsregio’s die hun hulpdiensten zo snel mogelijk ter plekke willen hebben en aan de organisatoren van evenementen. Wij helpen deze partijen om dat te doen. We verzamelen data – bijvoorbeeld informatie over wegwerkzaamheden – en we zorgen ervoor dat deze data wordt aangeleverd bij weggebruikers via het navigatiesysteem. Of die weggebruiker nu Google Maps, Waze of het systeem van de auto gebruikt, wij kunnen helpen.

Waarom kiezen wegbeheerders om juist met TripService te werken?
Dat is tweeledig. Enerzijds omdat wij ervoor kunnen zorgen dat hun informatie in het navigatiesysteem van de weggebruiker terechtkomt. Maar het werkt ook andersom. Via de navigatiesystemen wordt ook data gegenereerd. En wij kunnen er als data-intermediair voor zorgen dat die data weer terugkomt bij de overheid. Stel er vindt een incident plaats. Dan merkt het navigatiesysteem dit doorgaans sneller dan wanneer er via 112 een melding binnenkomt bij de wegbeheerder. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat bleek dat incidentafhandeling via Waze gemiddeld 4 minuten sneller ging dan via 112.

Stel: ik bezoek straks een evenement. Wat betekent TripService dan voor mij?
In principe zie je niet dat TripService bij je reis betrokken is, want de informatiestromen verlopen gewoon via het navigatiesysteem dat je gewend bent. Toch zijn we op verschillende manieren van meerwaarde. Dankzij onze dienst staan bijvoorbeeld de tijdelijke wegen en tijdelijke parkeerplaatsen in je navigatiesysteem. Maar ook kunnen we je voorzien van slimmere adviezen. Bezoek je bijvoorbeeld de Johan Cruijff ArenA en kom je vanuit het oosten gereden, dan leiden we je naar de beste parkeerplaats aan de oostkant van het stadion, en niet naar de hoofdingang. Ook kunnen we indien gewenst een stap verder gaan, en je adviseren het laatste deel van je reis met een ov-fiets af te leggen.

Waarom doen jullie mee aan Mobility Lab?
We zijn een startup en dat betekent dat we moeten groeien en naamsbekendheid moeten opbouwen. Mede daarom doen we mee aan Mobility Lab. We willen bedrijven en overheden helpen met digitaliseren in deze branche. En dat kan op veel manieren. Dankzij Mobility Lab ontdekken we nieuwe vraagstukken, die spelen bij onze doelgroepen. Via de gemeente Venlo kwam bijvoorbeeld een nieuwe vraag naar voren. Zij willen de Duitse automobilist beter bereiken, om deze goed naar hun bestemming te kunnen geleiden. Nu ontstaan er regelmatig onnodige files, doordat veel Duitsers dezelfde parkeerplek in hun navigatie programmeren. Wat bleek: veel gemeenten in grensgebieden kampten met dit vraagstuk. We bekijken nu met elkaar hoe we dit vraagstuk kunnen oplossen. Met als doel om samen tot een pilot te komen.

TripService in het kort
TripService is een data intermediair. Ze zorgen ervoor dat relevante informatie vanuit wegbeheerders, veiligheidsregio’s en organisatoren van evenementen bij de reiziger terechtkomt. Andersom maakt TripService de data die de reiziger genereert geanonimiseerd beschikbaar voor haar opdrachtgevers.

Ander nieuws

Bekijk ouder nieuws
01-06-2021

25 startups gaan door voor Mobility Lab 2021

Uit 65 aanmeldingen zijn 25 startups geselecteerd voor Mobility Lab 2021. Zij zijn aan de slag gegaan om samen met bedrijven, overheden of burgerinitatieven te komen tot oplossingen voor mobiliteitsproblemen.

14-11-2021

Gemeente Roermond – Citysteps in de winterstalling

De afgelopen 3 maanden konden bezoekers aan Roermond opnieuw gebruik maken van een deelsysteem met elektrische steps.  Vijftien Citysteps stonden op drie locaties in de stad klaar voor ritjes in en om de stad; op P+R Hatenboer, de Roerkade en het Stationsplein