Cargoroo geeft Amsterdam de deelbare elektrische bakfiets: ‘De markt is gigantisch’

  • Cargoroo

Deel dit artikel

Ze worden bij de vleet gejat: de elektrische Urban Arrow-bakfiets. Wie geen trek heeft in zulk risico, kan tegenwoordig terecht bij Cargoroo, waar je er €4,20 per uur voor betaalt. Even bellen: hoe staan de zaken ervoor, en hoe gaan zij met de boeven om?

Hij fietst als een zonnetje, maar kost een godsvermogen: de elektrische bakfiets van Urban Arrow. Met de app Cargoroo hoef je geen vijfduizend euro meer stuk te slaan op een nieuw exemplaar, maar kun je ‘m voor €4,20 per uur – omgerekend zeven cent per minuut – huren.

Oprichters Jelle Maijer, Jaron Borensztajn en Erik de Winter startten hun elektrischebakfietsvloot vier jaar geleden in Haarlem en Den Haag, maar hebben de trappers sinds deze zomer ook in Amsterdam staan. Opvallend, gezien de gemeente een paar zomers geleden nog een verbod op deelfietsen instelde, nadat een hausse aan aanbieders honderden (normale) fietsen op de stoepen en in de rekken gooiden.

Het grote verschil: de felgekleurde deelfietsen van toen konden overal achteloos worden achtergelaten, terwijl de bakfietsen van Cargoroo op vaste plekken staan. De Winter: ‘Bovendien peilen wij eerst via digital polling of er in een wijk wel behoefte is aan deelbakfietsen. En onze jarenlange, goede verstandhouding met de gemeente hielp ook mee. We hebben veel gepraat.’

Jullie willen met Cargoroo typische korte auroritjes vervangen, zoals het naar school brengen van kinderen. Wat zie je nog meer? ‘Er is een stel dat na hun bruiloft niet wegreed in een auto met blikjes, maar een Cargoroo-bakfiets. Veel mensen gebruiken ‘m om erop uit te gaan met hun hond of naar het tuincentrum te gaan, en we zien veel studenten ermee verhuizen naar een nieuwe kamer.’

Hoe groot is de vloot inmiddels? ‘We hebben nu 150 stuks rijden, dat worden er over een paar weken 380. Om die groei te realiseren, hebben we het afgelopen half jaar €4 miljoen opgehaald, bestaande uit aandelenkapitaal, leningen en asset financing.’

En de concurrentie? ‘Die is er niet, maar dat zou nog kunnen komen – een ramp zou dat niet zijn, want er is ruimte voor meerdere aanbieders.’

Het model dat jullie gebruiken, de Urban Arrow, wordt om de haverklap gestolen. Zelfs Alexander Klöpping was ‘m kwijt, ondanks trackers. Wat merken jullie daarvan?

‘Er staan duizenden elektrische bakfietsen in de stad, dus een dief zal eerder een “normale” Urban Arrow-fiets stelen, dan eentje van Cargoroo. Toch weten we dat het speelt, dus we hebben onze fietsen vanaf de start behangen met trackers. Er zijn er een paar gestolen, maar dat gaat echt om enkelen. We hebben ze allemaal terug weten te vinden. Soms in de bosjes, soms in een garagebox.’

Hoeveel fietsen zijn er nog nodig om rendabel te zijn? ‘In principe zouden we nu al rendabel kunnen draaien, maar we zijn ambitieus genoeg om nog wel even door te willen groeien. We zijn er wel op geënd die groei te verwezenlijken; binnen twee jaar willen we ebitda-positief zijn. De focus ligt nu op Nederland, België en Duitsland, maar ook uit verder gelegen landen merken we veel interesse en lopen er gesprekken. De markt is enorm.’

En route!

Lees het originele artikel op Quote.

 

Ander nieuws

Bekijk ouder nieuws
02-03-2022

IM Efficiency haalt seed-funding op voor groei SolarOnTop technologie vrachtwagens

Nu duurzaam transport een prioriteit wordt voor de sector, weet zonne-energie aan boord zijn weg te vinden naar vrachtwagenparken in heel Europa. IM Efficiency heeft onlangs de SolarOnTop technologie gelanceerd om het brandstofverbruik van vrachtwagens met meer dan 5% te verminderen.

02-08-2022

Nederlands snellaadnetwerk voor bestel- en vrachtwagens groeit met investering snel door in binnen- en buitenland

Aanbieder van duurzame beleggingen Meewind participeert vanaf vandaag in het netwerk van snellaadstations voor bestel- en vrachtwagens, LEAP24.