Dozijn startups in vierde editie Mobility Lab

Deel dit artikel

De vierde editie van Mobility Lab is ten einde. Hét startup-programma op het gebied van mobiliteit ontving begin dit jaar maar liefst 56 aanmeldingen. Na speeddates met potentiële launching customers konden twaalf startups door. De startups wisten dit jaar bijna een miljoen euro op te halen aan funding.

Twaalf startups bij Mobility Lab

Van de 56 aanmeldingen begin 2020 werden er 25 geselecteerd voor het programma van Mobility Lab. Aan hen de uitdaging om via online speeddates aansluiting te vinden bij een van de uitdagingen van de launching customers zoals RET, provincie Brabant, Irado en Dura Vermeer. Gedurende het 9 maanden durende programma krijgen de startups ondersteuning bij het vinden van een launching customer, maar ook bij marketing en communicatie of het vinden van funding. Uiteindelijk waren er twaalf startups die ondanks de coronacrisis binnen Mobility Lab aan de slag konden met het opzetten van pilots, het ophalen van financiering of het doorontwikkelen van een prototype.

Twee startups uitgelicht

Byewaste: Deze startup richt zich op het recyclen van elektronisch afval. Onlangs startten zij een pilot in Vlaardingen waarbij ze een ophaalsysteem introduceerden dat het voor inwoners makkelijker maakt om onder andere elektronisch afval te recyclen.

Citysteps: Deze startup heeft het eerste deelconcept met elektrische steps in Nederland. Citysteps draait momenteel een pilot in Roermond die aansloot bij een tijdelijke afsluiting van de Maasbrug. De eerste pilot was een succes en is inmiddels verlengd.

Voor de hele lijst kijk je hier.

Mobility Lab al jaren bezig

Mobility Lab is vier jaar geleden gestart als een initiatief van De Verkeersonderneming. Inmiddels hebben SmartwayZ.NL (Zuid-Nederland) en ZO Slim Bereikbaar (Brabant) zich aangesloten bij dit initiatief.

Doel van het Mobility Lab is om startups in het werkveld van mobiliteit vooruit te helpen. De startups worden gedurende een half jaar geholpen met onder andere een concrete pilotomgeving en communicatie en marketingexpertise.

 

Bron: lees dit artikel op de website van Dutch Cowboys

Ander nieuws

Bekijk ouder nieuws
01-06-2023

Al je reizen via één app: zo speelt FIGO in op jonge professionals (en studenten)

Om zakelijk reizen met een mobiliteitsapp tot een succes te maken, heb je twee dingen nodig: een soepele gebruikerservaring, én jonge gebruikers. Dat is tenminste de filosofie achter FIGO, zo legt Renske Wytzes uit in de nieuwste editie van De Ondernemer Onderweg.

01-11-2020

TripService helpt verkeer slimmer te geleiden met behulp van data

De mobiliteitsbranche staat op het kantelpunt van digitaliseren. En dat is goed nieuws, want zo kunnen reizigers écht slimmer gaan reizen, stelt Wouter Giesen van TripService.