Al je reizen via één app: zo speelt FIGO in op jonge professionals (en studenten)

  • FIGO

Deel dit artikel

Om zakelijk reizen met een mobiliteitsapp tot een succes te maken, heb je twee dingen nodig: een soepele gebruikerservaring, én jonge gebruikers. Dat is tenminste de filosofie achter FIGO, zo legt Renske Wytzes uit in de nieuwste editie van De Ondernemer Onderweg.

FIGO is een aanbieder van een mobiliteitsapp, die zich specifiek richt op studenten en jonge professionals, vertelt Wytzes in gesprek met presentator Roland Tameling. ,,Wij zagen dat die twee doelgroepen ten eerste heel erg open staan voor nieuwe vormen van zakelijk reizen, en die vernieuwing snel omarmen. Veel jonge werknemers zitten helemaal niet meer te wachten op een standaard leaseauto, maar willen flexibiliteit en een simpele app waarmee ze allerlei vervoersvormen kunnen kiezen. Die vorm van mobiliteit is bovendien een heel belangrijke pijler om jong talent aan te trekken. Precies dat besloten wij te gaan bouwen.”

Wytzes stond zelf als jonge ondernemer aan de wieg van Flytz Mobility, dat onlangs de krachten bundelde met appmaker FIGO. Onder die laatste naam gaat het bedrijf nu verder. ,,Wij zijn allebei begonnen als onderdeel van Mobility Lab, een startup-acceleratorprogramma dat jonge bedrijven in de mobiliteitssector helpt om verder te komen. Daar konden wij een pilot opzetten en werden we geholpen op allerlei vlakken, zoals marketing en met de juridische aspecten van een bedrijf. Omdat zowel Flytz als FIGO zich richtte op de jonge gebruiker, was het heel logisch om samen verder te gaan.”

”Hoe eerder iemand in zijn leven gebruik gaat maken van deelmobiliteit, wat ook nog eens heel duurzaam is, hoe langer zo’n persoon geneigd is om de app te blijven gebruiken” – Renske Wytzes, FIGO

Trouwe klanten: het belang van jonge gebruikers

Die jonge gebruiker is zo belangrijk, omdat je zo iemand lang fan kunt laten blijven van jouw product. Renske Wytzes omschrijft het als het ‘verlengen van de levensduur van een klant’: ,,We zorgen dat we er zijn op alle belangrijke momenten in hun leven: vanaf het moment dat je je diploma en rijbewijs haalt tot het moment dat je aan de slag gaat bij je eerste baan. Wij proberen dan de hele tijd hun trouwe mobiliteitspartner te zijn.”

Doordat FIGO de ‘early adopters’ aan boord heeft, ontstaat een goede toegevoegde waarde aan de dienstverlening van andere mobiliteitsaanbieders, zegt Wytzes. ,,Wat wij zien is: hoe eerder iemand in zijn leven gebruik gaat maken van deelmobiliteit, wat ook nog eens heel duurzaam is, hoe langer zo’n persoon geneigd is om de app te blijven gebruiken.”

Voor werkgevers zitten er voordelen aan het implementeren van FIGO-app

Bovendien, zo meent FIGO, eist die jonge doelgroep een ‘super handige en gebruiksvriendelijke app’. Zo streek het jonge bedrijf een aantal hobbels glad die gebruikers in andere apps nog wel kunnen tegenkomen, legt Renske Wytzes uit: ,,Je hoort dan verhalen dat iemand een deelauto wil gebruiken via een app, maar dan moet eerst je rijbewijs worden goedgekeurd en moet je vierentwintig uur wachten voor je mag instappen. Of je moet aparte apps gebruiken voor verschillende diensten. Dat wekt irritatie op bij de gebruiker. Bij ons meld je je één keer aan en dan werkt het.”

Voor werkgevers zitten er ook de nodige voordelen aan het implementeren van zo’n app, met name rondom de financiële administratie en afhandeling ‘aan de achterkant’. Hoe dat precies zit, legt Renske aan Roland uit in deze aflevering van De Ondernemer Onderweg. Kijk daarvoor zeker even de video!

Ander nieuws

Bekijk ouder nieuws
03-12-2021

Mobility Lab: Parkeren als proeftuin

De autoverslaving van inwoners doet de wegen dichtslibben. Mobility Lab prikkelt gemeenten het vernuft van start-ups te beproeven om hun mobiliteitsproblemen en de ruimtedruk in de stad aan te pakken. Zo’n 25 gemeenten deden al mee.

13-05-2020

IM Efficiency maakt van vrachtwagens mobiele zonneparken

Vervoerders kunnen binnenkort zo’n 6.000 kilo CO2 en 2.500 euro aan brandstof per jaar besparen door daken van vrachtwagens te voorzien van zonnepanelen. IM Efficiency, producent van ‘SolarOnTop’, werkt samen met een aantal grote transporteurs aan een laatste praktijkproef. Voor de commerciële introductie van SolarOnTop zijn investeerders uit Nederland en België aangetrokken. IM Efficiency verwacht in de Benelux op korte termijn zo’n 4.000 trailers van zonnepanelen te voorzien.