Vervoerders kunnen binnenkort zo’n 6.000 kilo CO2 en 2.500 euro aan brandstof per jaar besparen door daken van vrachtwagens te voorzien van zonnepanelen. IM Efficiency, producent van ‘SolarOnTop’, werkt samen met een aantal grote transporteurs aan een laatste praktijkproef. Voor de commerciële introductie van SolarOnTop zijn investeerders uit Nederland en België aangetrokken. IM Efficiency verwacht in de Benelux op korte termijn zo’n 4.000 trailers van zonnepanelen te voorzien.
In drie jaar terugverdiend
Duurtesten wijzen uit dat SolarOnTop, met zonnepanelen van slechts een paar millimeter dik, een brandstofbesparing tot 5,5 procent kunnen opleveren. Bovendien worden de kosten voor onderhoud teruggebracht, omdat SolarOnTop slijtage vermindert. “Afhankelijk van het type rit en voertuig komt dat in ons klimaat neer op een besparing van 2.500 euro per jaar”, weet medeoprichter Martijn lldiz op basis van duurproeven. “Dat komt omdat de dynamo geen elektriciteit meer hoeft op te wekken voor de apparatuur van de vrachtwagen. Daarmee leveren we een flinke bijdrage aan de verduurzaming van de transportsector: zo’n zes ton CO2 per vrachtwagen. De investering is in minder dan drie jaar terugverdiend.”