Slimme watertaxi moet op termijn volledig autonoom door Rotterdam gaan varen

  • Captain AI

Deel dit artikel

Sinds vandaag vaart er een KPN-watertaxi over de Rotterdamse Maas. Nu nog mét kapitein, maar met de ambitie om de boot op termijn autonoom te laten varen, op het netwerk van KPN.

De watertaxi is vandaag officieel gedoopt door Judith Bokhove, de Rotterdamse wethouder Jeugd, Mobiliteit en Taal en Carolien Nijhuis, directeur Internet of Things bij KPN. Het gaat dan ook niet om zomaar een boot, maar om een innovatieproject waarbij de watertaxi op termijn door middel van AI (Artificial Intelligence) en IoT (Internet of Things) uiteindelijk volledig autonoom moet gaan varen. Hierbij werkt KPN samen met verschillende partners waaronder de gemeente Rotterdam, Spring Holding (eigenaar van de Watertaxi Rotterdam) en Captain AI, een startup die software ontwikkelt om veilig en autonoom varen mogelijk te maken. De watertaxi is te herkennen aan het KPN-logo op de boot.

De slimme watertaxi is uitgerust met hoogwaardige technologie die alle manoeuvres van de watertaxi op de Nieuwe Maas over een langere periode registreert en analyseert. Het doel is om binnen een aantal jaren volledig autonoom te kunnen varen om daarmee op bepaalde trajecten zelf veilig de weg over de rivier te vinden. In het traject daarnaartoe gaan de verzamelde data al een belangrijke bijdrage leveren aan het veiliger maken van het vervoer over water in Rotterdam. Twee technologische innovaties komen hier samen: AI en IoT. KPN is vanuit zijn rol als leverancier van connectiviteit – en IoT- en dataplatformen betrokken bij het veilig verbinden van verschillende externe databronnen.Passagiers kunnen gewoon gebruik maken van deze watertaxi, die – mét bestuurder – meevaart op de bestaande routes en die daardoor steeds ‘slimmer’ wordt.

Bron: lees het volledige artikel op de website van KPN

Ander nieuws

Bekijk ouder nieuws
16-05-2023

Van campus tot carrière: FIGO en Flytz bundelen krachten voor een duurzame mobiliteitsrevolutie

Twee mobiliteit start-ups, FIGO en Flytz Mobility, bundelen hun krachten om een leven lang duurzame mobiliteit te bieden - van de universiteitscampus tot aan de boardroom.

18-12-2021

​Met mobiliteitsvraagstukken moet je niet wachten tot 2040

Veel overheden en bedrijven hebben mobiliteitsdoelstellingen die ze moeten halen voor 2030 of 2040. Maar daar moeten ze dus nu al mee bezig zijn. Dat gebeurt ook. Er zijn genoeg mobiliteitsvraagstukken waar al fantastische oplossingen voor zijn.