Pilot Mobility Sensing met gemeente Den Bosch
Een jaar lang testte de gemeente 's-Hertogenbosch de slimme wegdeksensoren van Mobility Sensing.
Het moet hét alternatief worden voor de scootmobiel: de Scoozy. Het elektrisch vervoersmiddel ziet er niet alleen strak en cool uit, maar is ook nog veel veiliger dan de ’traditionele’ scootmobiel, vertelt ondernemer Job van de Kieft over zijn creatie.
In de werkplaats van zijn bedrijf in Delft wordt hard gewerkt aan het prototype dat mede tot stand is gekomen met steun van Rotterdam Mobility Lab, een initiatief van de Verkeersonderneming om startende ondernemers die iets willen doen met verkeer en vervoer een duwtje in de rug te geven.
Veel mensen nemen nu geen scootmobiel vanwege het stigma dat daaraan kleeft, zegt Van de Kieft. ,,De bestaande modellen hebben toch vaak het etiket: invalide en hulpeloos. Sommige mensen blijven liever thuis dan op zo’n ding te worden gezien.”
Een ander minpunt van de bestaande modellen is dat ze volgens Van de Kieft erg onveilig zijn. Hij wijst erop dat alleen al in 2015 41 doden vielen bij ongevallen waarbij een scootmobiel betrokken was.
Dat het zo vaak fout gaat, heeft niet alleen met de leeftijd van de gebruikers te maken, zegt de ondernemer. In het ontwerp van de voertuigen zit een aantal belangrijke weeffouten, ontdekte hij. ,,Als je bijvoorbeeld knijpt, geef je gas in plaats van dat je remt, zoals bij een fiets. Maar het eerste dat mensen doen als ze schrikken, is knijpen. Bovendien zijn ze heel erg instabiel. Je valt al om als je een stoep afrijdt. Ook de verlichting is slecht, waardoor ze niet goed zichtbaar zijn.”
De Scoozy is veel veiliger, vertelt Van de Kieft. ,,Die heeft bijvoorbeeld felle led-verlichting. Hij is ook veel stabieler. De vering is zo gemaakt, dat je veiliger de stoep op of af kunt rijden. Er zijn ook sensoren ingebouwd die ervoor zorgen dat de Scoozy geleidelijk afremt als ze objecten signaleren.”
Maar ook is er aandacht besteed aan het uiterlijk en de uitstraling van de Scoozy. ,,We hebben de stuurkolom weggehaald, en een veel opener design gemaakt om de interactie met voetgangers groter te maken. We wilden er ook een fun-voertuig van maken.”
Voor de liefhebbers komt er daarom ook een model met vierwielaandrijving. ,,Zodat je er ook het bos in en het strand mee op kunt.” Het prototype is eind deze maand klaar.
De eerste vier Scoozy’s zijn verkocht en er liggen veertig testaanvragen. Leden van Stichting Welzijn Ouderen Spijkenisse testten het eerste prototype. Op basis van hun feedback zijn een paar aanpassingen gedaan en nu is Scoozy klaar om de weg op te gaan.